13 milníků, které nás dostaly tam, kde jsme teď
Březen je pro nás zásadní měsíc, to jsme totiž ofiko vznikly. Takže březen je pro náš srdcový.
Naše podnikání, ale ovlivnily i další okolnosti a události. A protože letos budeme slavit už třetí narozeniny, tak jsme sepsaly malé ohlédnutí za nejvíce zásadními momenty, které nás dovedly až tam, kde jsme teď. Pokud jste zvědaví, nebo hledáte tipy pro vlastní podnikání, tak se pohodlně usaďte a jdeme vzpomínat.
1. T-Mobile rozjezdy
První prezentace naší značky. Na soutěži po nás rovnou chtěli finanční rozvahy a business plán. Šly jsme do toho i přes nedostatek zkušeností. Do soutěže jsme přihlásily jogabag - náš první výrobek z washpaperu a nevyhrály. Ale byla to super zkušenost. Dostaly jsme zpětnou vazbu, vyzkoušely si prezentaci a získaly první kontakty. Pokud máte možnost, soutěžte, je to super cesta, jak začít.
2. První obal na očkovací průkaz
Po jogabagu jsme trochu tápaly, co dál. Karča zrovna potřebovala obal na očkovací průkaz pro dceru, ale žádný z obchodu se jí nelíbil. I když má Karča ráda barvy, tak kýčovité obrázky na obalech se jí fakt nelíbily. No a bylo jasno, budeme šít obaly na očkovací průkazy. S gumičkou a jménem prcků. Tadá! Náš první výrobek byl na světě. Pokud teda tápete, kam se dál vydat ve své tvorbě, stačí se inspirovat tím, co zrovna sami potřebujete.
3. Úplně první trhy
Na první trhy jsme jely do Ostravy. Zatím jsme měly ušito jen pár kusů vrecek, obalů na knížky a očkobalů (obal na očkovací průkaz je prostě strašně dlouhý, tak mu prostě říkáme očkobal). Lidi se o náš materiál zajímali a ptali se, co všechno by se z něj dalo vyrobit. Byla to určitě inspirace a udělaly jsme si představu o tom, co by budoucí zákazníci od nás mohli chtít. A taky jsme poznaly skvělou tvůrkyni Katku a její Kaleo concept store, která měla stánek hned vedle nás. Dodnes jsme v kontaktu a spolupracujeme. Tenhle networking na trzích je prostě skvělý.
4. První spolupráce
Moc se to o nás neví, ale kromě toho, že vyrábíme vlastní produkty z washpaperu, umíme i naše výrobky s vaším logem. Například obal na knihu s logem firmy, což je super dárek pro zaměstnance třeba k Vánocům. První takovouhle spoluprací byl diář pro Terezku a její Mujdiar. Od začátku spolupráce utekl už nějaký ten rok a my stále s velkou radostí a odhodláním společně tvoříme. Nezůstaly jsme ovšem jen u Terezky, máme i další zakázky na míru.
5. Prodáváme v kamenném obchodě
V roce 2019 jsme navázaly naši první spolupráci s obchodem Placebaby v Brně, kde jsme začaly prodávat naše očkobaly ve velkém. Dostaly se tak k více lidem a doteď jde o náš nejprodávanější výrobek. A stále s tímto obchůdkem s velkou radostí spolupracujeme.
6. Náš první influencer
Co si budeme, sítě jsou důležitý prodejní kanál. A tak jsme si i my vyzkoušely, jaké to je spolupracovat s influencerem. Pokud najdete toho pravého, máte vyhráno. Nebojte se vybírat, protože souznění se značkou je klíčové a špatné spolupráce by ji mohly klidně i poškodit. My jsme si na pomoc přizvaly odbornici na influenc marketing, ale bylo to spíš na škodu. Tak jsme se nakonec rozhodly pro průzkum samy a vybraly jsme skvělou Weef a spolupráce byla podle našich představ.
7. Máme webovky!
Jakože trvalo to, ale od té doby, co je máme se nám zvýšil prodej (logické, že). Pokud stagnujete, může být tohle cesta i pro vás, přesunout se z Fleru na vlastní platformu. Pozdvihnout se z malého handmade tvůrce na lokálního výrobce unikátních produktů. Než jsme vše poladily, nastavily a zprovoznily, tak nám to trvalo asi měsíc. Pracovala na tom hlavně Karča a Markét připomínkovala. Mít vlastní web byl pro nás zásadní okamžik.
8. Konzultace s odborníkem
Každý občas potřebuje radu a nový směr. Nám s tím ohromně pomohla Jitka Čechová z ABABU. Chtěly jsme naši značku udělat více profi a mít jasno v prezentaci výrobků a naší myšlenky. A právě tahle konzultace nám strašně moc pomohla. Ujasnily jsme si, co a jak chceme komunikovat a taky jsme vytunily naše štítky, které od té doby z výrobků netrčí, ale jsou do nich krásně integrovány. Konzultace je skvělá investice, už se těšíme na další.
9. Trhy v Praze
Ač by se mohlo zdát, že to byly jedny z našich nejúspěšnějších, tak opak je pravdou. Špatné promo samotných trhů a celková komunikace byla prostě katastrofa. I když byl v plánu víkendový prodej, v neděli celé trhy zrušili. Takže návratnost nula… Díky tomu jsme si uvědomily, že nepotřebujeme velké trhy, abychom měly nějaký zisk. A taky, že nejsme asi úplně trhoví prodejci. Více nám vyhovuje online.
10. První lockdown a nová dílna
Přesně před dvěma roky, kdy se poprvé všechno zavřelo, jsme si řekly, že šití doma v ložnici bylo už dost, že chceme vyrůst i v tomhle směru. Tak jsme si pořídily první dílnu. Se skladem na materiál a velkým pracovním stolem. Prostě opravdickou dílnu a kancelář, kde máme klid na tvoření. A je to teda velká paráda.
11. Vlastní písmenka s českou diakritikou
Velký posun bylo i pořízení gravírovacího stroje. Díky němu můžeme vyrábět vlastní korálky s diakritikou, ze kterých skládáme jména na očkováky. Do té doby nebyli žádné Elišky, Marušky, Matyášci ani Františci.
12. Sestavení gravírovacího stroje
A taky jsme tak vymyslely nové využití washpaperu. Začaly jsme gravírovat loga pro menší handmade tvůrce. Což se ukázalo jako díra na trhu. Jen za loňský rok jsme vygravírovaly okolo 20 tisíc štítků pro české a slovenské tvůrce. Tuhle službu budeme chtít určitě více propagovat, protože je o ni zájem.
13. Brigádníci v dílně
Nestíháme šít. Hledáme pomocnice. Když jsme ale našly, byla to více komplikace než pomoc. A tak na to jdeme odjinud. Místo pomocnice teď máme 2 brigádnice. Stálé a spolehlivé a fakt šikovné. Je to obrovská pomoc a co se rozvoje podnikání týče, nejlepší rozhodnutí.
Tyto milníky nás dostaly tam, kde se teď nacházíme. A nebyly to pouze milníky v našem společném podnikání, které nás posouvaly a formovaly, brzy se můžete těšit i na článek o failech, které nás na naší cestě potkaly a že jich bylo.
Děkujeme, že jste s námi a s KarMou
Kar.olína a Ma.rkéta